Zo bereik jij The Next Generation binnen jouw branche!
Gastblog van Alain de Schutter die met zijn bedrijf Media Monkeys leergierige studenten, stagaires en net afgestudeerden inzet op online marketing opdrachten.
Wij van MediaMonkeys zijn al-tijd opzoek naar enthousiaste talenten met een voorliefde voor online-marketing. Ongeveer een half jaar geleden begon ons op te vallen dat onze zoektocht naar nieuw jong personeel steeds moeizamer verliep… Toch jammer wanneer je een super toffe werkplaats voor hen hebt met volop uitdagende projecten. Wellicht herken je de situatie; maar waarom reageert er dan niemand op die vacature die al 2 maanden online staat?! Dat ga ik je vertellen!
Het meest waarschijnlijk is namelijk dat jouw doelgroep deze vacature nog nooit heeft gezien. In ieder geval niet bewust! 😉 De jonge generatie (die wij allemaal binnen willen halen) zit namelijk héél anders in elkaar dan de Generatie X’ers of Babyboomers die binnen jouw bedrijf rondlopen en ga je dus ook niet op dezelfde manier bereiken…
Generatie Z (zo noemen we deze groep van 16 t/m 24 even voor het gemak) is opgegroeid met een smartphone in de hand. Daarnaast is dit de generatie die zóveel blootgesteld is aan reclame dat dit binnen tienden van een seconde wordt gefilterd!
Maar misschien nog wel belangrijker; zij krijgen ook de mógelijkheid om reclame te filteren. Let op:
– Voor deze generatie is interactieve TV dood-normaal. Als je naar het toilet gaat zet je de tv gewoon op pauze. Kom je terug, kijk je weer rustig verder. Wordt je favoriete programma dan onderbroken voor een reclame blok?! DOORSPOELEN! (Als zij toevallig niet hoeven te plassen wordt overigens gewoon de smartphone erbij gepakt tijden het reclame-blok hoor.)
– De volgende herkent iedereen waarschijnlijk; lekker mee aftellen rechts onderin je YouTube filmpje tot je die advertentie kunt overslaan!
– Radio (met al haar reclame) is voor hen de voorloper van Spotify. Betalen we toch gewoon een tientje per maand om geen reclame te hoeven horen! 🙂
Deze anti-reclame trend sluit naadloos aan op de groeiende populariteit van Instagram en Snapchat binnen deze doelgroep. Hier is namelijk bijna geen (bewuste) reclame te zien. Maar hoe ga je hier dan als bedrijf mee om? Betaalde advertenties? No way! Je wordt binnen no-time geswiped en vervolgens word je dat irritante bedrijf op hun tijdlijn waar zij niet om hebben gevraagd, dat wil niemand…
De oplossing; onze Monkeys werven nieuwe Monkeys (onze talenten noemen wij Monkeys 😊). Deze generatie is de hele dag op social media actief en doet hier één ding, laten zien hoe ontzettend tof hun leven is. Op deze manier spreken zij hun volgers aan, waardoor je medewerkers dus (in)direct invloed op hun volgers uitoefenen. En laat hun volgers nu hoogstwaarschijnlijk net bestaan uit; studiegenoten, oud collega’s, etc. Precies de doelgroep die jij wilt bereiken! En geloof mij, hun volgers nemen eerder van hun vrienden aan hoe tof jij als werkgever bent, dan wanneer jij het over jezelf roept. Maak van jouw personeel dus je eigen micro-influencers.
‘Maar hoe krijg ik in godsnaam mijn personeel zover?’ is dan een veel gestelde vraag. Of je nu in de zorg, techniek, distributie of welke andere branche dan ook actief bent, deze Next Generation denkt en handelt overal op exact dezelfde manier. Laat Media Monkeys jullie ondersteunen om ervoor te zorgen dat ook jullie eigen jongens/meiden ambassadeurs worden van de organisatie. Jullie eigen micro-influencers! Op deze manier ga je binnen no-time het werknemersbestand goed aanvullen en verjongen.
Let op: Doe wel voorzichtig met je eigen jonge pareltjes binnen de organisatie. De meest gemaakte fout is namelijk ‘gedwongen ambassadeurschap’! Deze generatie heeft namelijk geen behoefte meer aan reclame (daarom volgen ze geen bedrijven op Instagram) maar wil ook niet iemand anders opzadelen met ‘reclame’… Het moét dus naar écht! 😊