menu
NL EN

BLOG: “CIRCLE OF INFLUENCE”

02 juli 2020

Het zijn gekke tijden sinds half maart ….. Corona sloeg toe, safety first, de overheid nam het roer over. Dat we in een vrij land leven waar éénieder mag zeggen wat hij / zij wil, werd ook meteen duidelijk. De stortvloed aan stellingen en meningen verbaasde me toch wel eerlijk gezegd, verbazing maakte op gezette tijden ook plaats voor irritatie als dingen tot op de centimeter werden bediscussieerd. Natuurlijk snap ik het volledig dat je ten strijde trekt als je broodwinning in gevaar komt maar ik heb veel negatieve berichten voorbij zien komen van mensen die echt in staat zijn om daarin andere (lees: coöperatievere) keuzes te maken.

Ongeveer 20 jaar geleden begon ik aan mijn eerste serieuze managementjob, ik werd vestigingsleider van een detacheringsbureau en stuurde een man of 10 aan. Ik was doorgegroeid vanuit het team dus leerde snel met vallen en opstaan. In een boekje van Covey las ik over “the circle of influence”, vrij vertaald niet zeuren over dingen waar je toch geen invloed op hebt. Het werd een eye-opener voor me! Graag illustreer ik het met het simpele voorbeeld van de bedrijfskliko die wekelijks moest worden buiten gezet 😉 na maanden iedere week de vraag te stellen aan onze secretaresse of de kliko buiten stond (gebeurde namelijk nogal vaak niet) begon ik het na mijn Covey-les zelf te doen, eerste werk als ik in de ochtend op kantoor kwam en langs de kliko liep. Na een paar weken vroeg de secretaresse waarom de kliko iedere week door mij werd buiten gezet, ik legde haar uit dat ik er niet iedere week naar wilde vragen en dat ik het dus zelf was gaan doen, ze voelde zich bezwaard en pakte de taak terug (vergat het vervolgens nooit meer). Ophouden met zeuren, leidde (door het zelf te gaan doen) tot minder frustratie en erna tot het meest wenselijke vervolg.

De coronacrisis is vervelend, raakt ons zakelijk natuurlijk ook (en het is soms saai omdat je minder plekken kunt bezoeken) maar ik ben dankbaar voor de dingen die er wel zijn. We zetten door en houden vol! En deze crisis brengt ook positieve dingen met zich mee: trajecten verliepen snel omdat er delen digitaal moesten, er komen meer goeie kandidaten op de markt, er zijn trouwe klanten die juist nu graag samen willen werken, er is ruimte voor creativiteit en er is tijd voor bezinning. Privé gaf de crisis me de ruimte om mijn autohobby om te zetten in een dienstverleningsconcept. Iedereen bleef bovenal gelukkig gezond. Mens erger je niet, pak de dingen aan die je zelf kunt beïnvloeden! En de rest? Kan in de kliko wat mij betreft …

Jurgen Pauwels
partner Dux Nova