Zo komt de nieuwe Zuidas eruit te zien
De duurste plek van het land gaat op de schop. Dinsdag is de bouwopdracht verleend om op het Amsterdamse zakencentrum Zuidas de snelweg te ondertunnelen en het station te verbeteren, zonder omliggende bedrijven ernstig te hinderen. Hoe gaan bouwers dat doen? Vijf vragen over het project.
Hoe komt de nieuwe Zuidas eruit te zien?
Als een groot, zonnig stationsgebied waar het autoverkeer op volle snelheid onderdoor raast en werknemers rustig heen en weer wandelen. Dat is het beeld dat bouwconsortium ZuidasPlus dinsdag schetste. De bouwcombinatie met onder meer Heijmans beloofde dinsdag om voor €990 mln een stationsgebied te bouwen dat zowel ruimte geeft aan auto’s, want de A10 komt ondergronds verbreed te liggen, als voor treinreizigers — waarbij er zelfs plek komt voor een extra spoor. Daarbij moet tijdens de bouw beperkt overlast worden veroorzaakt voor wie op de Zuidas werkt.
Hoe gaan de bouwers de tunnel graven?
Met de wanden-dak methode, een manier die vaker wordt gekozen om overlast te beperken. Bouwers drukken damwanden de grond in, plaatsen zo snel mogelijk een plafond en werken daarna verder onder dit dak. Dat betekent dat er geen gapend gat is in het gebied. ‘We doen dit zodat ceo’s niet kunnen meekijken met ons werk’, grapte minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Ook beloven bouwers geen palen te heien, maar te schroeven om minder herrie te maken en gaan de damwanden geduwd in plaats van getrild de grond in — eveneens om herrie te voorkomen. In de tunnel werken de bouwers onder verhoogde luchtdruk, een methode om grondwater tegen te houden. In 2019 begint de bouw en in 2028 moet alles klaar zijn.
Hoe rijden auto’s straks onder de Zuidas door?
Op twee manieren. Wie een doorgaande route volgt (van Schiphol richting Almere) pakt de middelste rijbaan en wie bij de Zuidas zelf moet zijn neemt de buitenste baan. Zo moeten in- en uitvoegers elkaar niet meer dwarszitten en dat moet files schelen. Daarbij mogen de doorrijders 100 kilometer per uur rijden, lokaal verkeer 80 km/u. Treinreizigers krijgen een nieuwe station met twee onderdoorgangen en veel meer ruimte. Want station Amsterdam Zuid groeit; het is volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu het snelst groeiende station van Nederland. Als volgend jaar zomer de Noord-Zuidlijn gaat rijden, zullen er al meer reizigers komen.
Gaan de kosten uit de hand lopen?
Het wordt géén Amsterdams Noord-Zuidlijnfiasco, bezweren het ministerie en de gemeente Amsterdam. Zo is de verantwoordelijkheid dit keer verdeeld tussen Rijk en gemeente. Ook moesten bouwers bij de aanbesteding boven een minimale prijs bieden, om te voorkomen dat bouwers te laag inschrijven en alsnog via allerlei wegen extra inkomsten proberen binnen te halen. En er wordt de tijd genomen, zo staat er twee jaar voor de inrichting van de tunneltechnische installaties, aangezien juist die systemen in de eerdere tunnels problemen gaven. Biedt dat een garantie op succes? Nee. ‘Maar we onderschatten dit niet’, aldus projectdirecteur Hans Versteegen.
Waarom is er gekozen voor buitenlandse bouwers?
Lees het volledige artikel In Financieel Dagblad
Auteur: Jeroen Koot
Bron: Financieel Dagblad